Eerste trip alweer achter de rug! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veronique Bonne - WaarBenJij.nu Eerste trip alweer achter de rug! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veronique Bonne - WaarBenJij.nu

Eerste trip alweer achter de rug!

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

27 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Knini Paati, dat was mijn bestemming afgelopen weekend. Wakker worden in een hangmat uitkijkend op de Surinaamse rivier. Ik kan jullie vertellen, die ervaring zal ik nooit meer vergeten. Het koste ons maarliefst 2 uur voordat alle hangmatten hingen (onze gids had hem binnen een minuut hangen..). Maaar dat was het allemaal waard.
Bij aankomst merkte onze reisleider op dat het water heel erg hoog stond, zo hoog had hij het water nog nooit gezien. Knini Paati is een gebied aan de Surinaamse rivier. Het gebied heeft veel rotsen waar men tussen kan gaan zitten als ‘natuurlijke jacuzzi’. Dat was dus even minder voor ons, gezien het water zo hoog stond waren de rotsen ook onder water. Toch trokken we onze bikini aan en zaten we even later op een paar rotsen te ‘chillen’ in de zon. ‘S Avonds stond op het programma kaaimannen spotten… die waren helaas verstoppertje aan het spelen. We hebben maar één kleine kaaiman gezien. Nu vonden we dat ook allemaal niet meer zo interessant aangezien we de week ervoor ook kaaimannen gezien en vastgehouden hadden. Een goede borrel was de afsluiter van de avond.
De volgende dag gingen we naar de jungle. Wel bijzonder om zoiets te zien. Voor Surinamers is dit gewoon hun bos. Terwijl wij dennenbomen hebben, hebben hun onder andere een telefoonboom, palmbomen etc. Ik heb zelfs aan de wortel van de boom geslingerd… even tarzan nadoen! Aapjes, spinnen, slangen en andere insecten hebben we allemaal mogen zien. Uiteindelijk kwamen we uit op een mooie kreek. Dat was het einde van onze wandeltocht in de jungle.
Zondag hebben we kennis gemaakt met een plaatselijk dorpje. Ik vergelijk de dorpjes aan de Surinaamse rivier met de prehistorie. Je kent het wel: hutjes, een centrale waterkraan etc. Echt back to basic. Wat dan wel weer grappig was om te zien, is dat men daar met smartphones rondloopt. De scholen zagen er redelijk goed uit, wel minder dan hier in Paramaribo maar door de tralies zagen we wel een aantal materialen liggen. Kinderen zijn verplicht om naar school te gaan, ook in de dorpen rondom de Surinaamse rivier. Nadat we weer terugkwamen bij Knini Paati zagen we dat het water al een stuk minder hoog was. Dus wij snel omgekleed.. even later zaten we met z’n alle in het water, in de natuurlijke jacuzzi. Heel relax! Ook al ziet het water er erg vies uit, het is juist erg schoon. Een van de natuurlijke bronnen. Dus wat deden we, onze haren wassen in het water (zie foto).
Er komt natuurlijk altijd een einde aan een trip. Hangmatten weer opruimen, alles inpakken.. Laatste middagmaal werd nog voor vertrek gegeten en daar zaten we dan met zijn allen weer terug in de boot. 1 uur in de boot daarna 3 uur in de bus. Halverwege de terugreis stopten we bij zonsondergang. Op dit tijdstip komen de papegaaien terug naar hun nest. Dat was mooi om te zien. Allemaal papegaaien zag je van verre aankomen vliegen. Je hoorde ze ook van een grote afstand want ze fluiten allemaal hard.
’s Avonds kwamen we weer aan bij de Archimedesstraat. We waren allemaal heel moe. Iedereen ging zeer vroeg te bed, want de volgende dag helaas… stage. Afgelopen week heb ik gewerkt met 3 zwakke kinderen. Uiteindelijk heb ik aangegeven dat 3 kinderen teveel is. Namelijk, een kind is zo zwak dat hij veel meer aandacht nodig heeft. Aldus, donderdagochtend een hele ochtend met het kind bezig geweest. Erg fijn om al vooruitgang te zien! Hopelijk bepaal ik mijn doelen voor vertrek! Iets dat ik graag wil bereiken is dat de kinderen zo begeleiden dat ze na mijn vertrek klassikaal weer mee kunnen doen.
Donderdag had ik na stage afgesproken met Evy. Evy was woensdagavond teruggekomen naar Suriname, die heeft hier 3.5 maand stage gelopen en daarna rondgereisd. ‘s Middags heb ik me dus goed vermaakt aan het zwembadje op de Prinsessestraat, waar Evy 3.5 maand gewoond heeft. Hier kwam ik in gesprek met andere meiden die studeren in Paramaribo. Telefoonnummers uitgewisseld en gelijk afgesproken om zondag naar White Beach te gaan. White Beach is een aangelegd strand zo’n 30 km hier vandaan!
Hopelijk schijnt dan de zon, want helaas hebben we de afgelopen dagen veel regen gezien! Heel veel regen….. zo’n harde regen dat je er ‘s nachts niet van kan slapen! Maar ach, als dat nu het ergste is…!

Ps. Bekijk ook de onderstaande foto’s, zo krijg je een beter beeld van mijn avonturen hier!!

Tot later;)!

  • 02 Maart 2015 - 14:58

    Marja Van Kruijsdijk:

    Hoi Veronique,

    Ik heb weer genoten van je reisverslag. Blijf je volgen !

  • 02 Maart 2015 - 15:03

    Marja Van Kruijsdijk:

    Hoi Veronique,

    Wat er vorige keer mis is gegaan weet ik niet maar mijn vorig bericht heb jij volgens mij niet ontvangen.
    Ik had gereageerd op je verslag van 19-2 en hierbij zelf Jaw jaw en Isadau op internet opgezocht. Wat heb jij in een korte tijd al meegemaakt. Geniet er volop van wat voor je het weet is het weer voorbij.

    Kijk nu al uit naar je volgende bericht.

    Nog veel plezier !!


  • 02 Maart 2015 - 20:27

    Veronique Bonne:

    Hoi Marja,
    Heel leuk en lief om te horen dat je me volgt! Ik hoop snel weer wat te kunnen schrijven. Nu druk met deadlines voor school.. helaas, die zijn er ook nog!

    Groetjes uit het warme Suriname (nu de laatste dagen erg regenachtig, dat is wel jammer!!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Vanaf 5 februari ga ik drie maanden stage lopen in Paramaribo. Ik zal daar les gaan geven op een basisschool. Via deze blog laat ik weten wat ik voor avonturen ik allemaal meemaak! Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Feb. 2015
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 2929

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 24 April 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: