Living in the moment - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veronique Bonne - WaarBenJij.nu Living in the moment - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veronique Bonne - WaarBenJij.nu

Living in the moment

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

09 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Even een update van de afgelopen 2 weken.. Inmiddels ben ik legaal in Suriname, dinsdag 24 maart zat ik ’s ochtends vroeg op mijn fietsje richting de Vreemdelingendienst. Eerst even een stop bij de meiden van Pabo Eindhoven, die wonen namelijk dichtbij de Vreemdelingendienst. Wat ik daar nog even snel over kwijt wil… de reis ernaartoe was levensgevaarlijk! Vergelijk het met fietsen langs de snelweg. Ik was dus blij dat ik heelhuids thuisgekomen was, pfoe haha! Het verkeer is hier wel 10x erger dan in de binnenstad. Die dag heb ik een logeerpartijtje gehouden bij de meiden van Eindhoven. Erg gezellige dag en avond gehad. We waren naar een opening van een club geweest, top avondje kan ik je zeggen.
Het plan was om vrijdag (27maart) naar een feest te gaan. Helaas, die was uitverkocht. Oplossing: met het hele huis naar 50 tinten grijs! Héé wat zitten die stoelen relax in de bioscoop hier. We gaan zeker nog een keertje terug. Kosten voor een bioscoopkaartje: 19,50 SRD (koers ligt op 4,1). Niks dus ten opzichte van de prijzen in Nederland!
Eens kijken.. aah ja we hadden het idee om zondags naar White Beach te gaan. White Beach is een aangelegd strand zo’n 30 km hier van Paramaribo. We hadden ons laten informeren dat je met een lokale bus naar White Beach kon gaan. Een lokale bus, dat kost maar 1.65 SRD. Het maakt niet uit of je nu 5 minuten in de bus zit of een uur. Je betaalt altijd 1,65 SRD voor een enkeltje. Enige nadeel: we moesten al om 08:00 uur aanwezig zijn op het busstation en we konden pas opgehaald worden om 17:00 uur. Maar zo erg was dat niet. Helaas bleef het niet heel de dag droog. Enkele regenbuien hebben we wel gehad. Dat was soms even minder als je dan net weer met goede moed op je handdoek lag en je vervolgens weer vliegensvlug je spullen moest pakken om ergens te schuilen. Haha achja, zo blijf je ook actief hè en lig je niet heel de dag te lamballen.
Ohja.. minpuntje het heeft de afgelopen 2 weken veel geregend. Ik bedenk me nu dat er geen dag is geweest dat het niet geregend heeft. Altijd wel een regenbuitje of juist stortregen. Voornamelijk heel vroeg in de ochtend. Mmm,.. is het regenseizoen al begonnen? Officieel begint dit pas eind april begin mei. Ook hier is het weer niet te voorspellen. Het positieve eraan is dat ik door de regen aan mijn schoolwerk kom. Haha, anders vind ik het zonde om binnen te zitten.
Afgelopen week hebben we een overzichtje gemaakt van wat we allemaal nog willen doen. Uiteindelijk hebben we geboekt voor een trip naar Brownsberg/Stuwmeer/kabelbaan op 14 en 15 maart. De kabelbaan gaat over de Surinaamse rivier, ik ben benieuwd. Spannend! Laat het maar snel weekend worden!
Afgelopen vrijdag (6 maart) werd hier Holi Phagwa gevierd. Het begin van de lente! Iedereen komt naar de binnenstad om te feesten. Dit wordt gedaan met kleurenpoeder. Je gooit met kleurenpoeder op elkaar. Toen we ’s avonds thuiskwamen zag iedereen er als een monster uit: iedereen zat helemaal onder de verf/poeder. Na een paar keer wassen is het nog steeds te zien. Een paarse pluk in mijn haar en op mijn lichaam enkele gekleurde plekken haha. Gelukkig heb ik geen blond haar, want oh oh een huisgenootje van mij loopt rond met alle kleuren van de regenboog in haar haar. Haha hilarisch om te zien, maar ik ben blij dat ik alleen maar een paarse pluk heb!
Zaterdag zijn we met z’n allen naar de Cola Creek geweest. De naam zegt het al, het water heeft de kleur van cola. Leuk recreatiecentrum! Maar helaas, het weer zat niet mee. Onderweg naar de Cola Creek regende het al. Toen we daar aankwamen, regende het nog zachtjes. Toch waren er een aantal verbrand. Tsja die uv-straling is er altijd, ook al is het erg bewolkt!
De dag sloten we af bij een restaurant. We hebben allemaal heerlijk gegeten. Dat maakte de dag compleet!

Wat betreft stage is er niet veel verandering. Het kind dat ik begeleid gaat wel steeds meer vooruit. Het gaat wel moeizaam moet ik zeggen, ik krijg hem niet altijd gemotiveerd.
Op stage maak ik elke dag dingen mee die me verbazen. Vandaag bijvoorbeeld; mijn mentor kwam na enige tijd terug met 3 zakken kleding. Ik vroeg nieuwsgierig waar ze dat vandaan had. Als antwoord kreeg ik dat iedere eerste maandag van de maand kleding verkocht werd in een busje op het schoolplein. Haha okee…. bizar!

Foto's worden toegevoegd, dit gaat alleen niet zo snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Vanaf 5 februari ga ik drie maanden stage lopen in Paramaribo. Ik zal daar les gaan geven op een basisschool. Via deze blog laat ik weten wat ik voor avonturen ik allemaal meemaak! Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Feb. 2015
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 2933

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 24 April 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: