Alweer even geleden.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veronique Bonne - WaarBenJij.nu Alweer even geleden.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Veronique Bonne - WaarBenJij.nu

Alweer even geleden..

Door: Veronique

Blijf op de hoogte en volg Veronique

03 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Oeps… dat is het eerste wat ik dacht toen ik mijn blog voorbij zag komen tijdens het surfen op internet. Laatste update.. 9 maart. Ai.. dat kost me nu even tijd om terug in de tijd te gaan.. Wat heb ik allemaal meegemaakt. Ik zal het kort proberen te houden!
Allereerst, de trips die ik gedaan heb. 2 geweldige trips moet ik het zeggen. Suriname, wauw wat bied jij de mens veel. Zo was ik het weekend van 13 maart in Brownsberg en slingerde ik over de Surinaamse rivier, zo was ik het weekend daarop in Galibi, aan het strand. Bizar! Hoeveel verschil..
Brownsberg, stuwmeer: Een actieve trip was dat! We konden amper bijkomen van onze reis en we werden al klaar gemaakt om op de kabelbaan te gaan. Eerst natuurlijk eventjes oefenen. Dat ging wel aardig, dus wij allemaal achter elkaar aan, hop de berg op. Even geklauterd, daar stonden we dan.. allemaal te wachten om van het eerste “station” te gaan. Zeven “stations”.. waarvan een over de Surinaamse rivier. Moeilijk te omschrijven hoe geweldige ervaring dat was! Werkelijk, even stond ik stil met mijn gedachten. Even genoot ik van het moment. Ik keek rechts en links over de Surinaamse rivier, daarna verdween ik weer in de bossen. Ik kwam aan bij het laatste station. De man die bij het laatste station stond, vroeg: Wil je op z’n kop naar beneden? Voordat ik het wist hing ik als een aap op zijn kop. Hihaaaaaa daar ging ik, even later stond ik weer veilig op de grond. Wat een ervaring!
Niet alleen deze trip bestond uit de kabelbaan. Ook een onderdeel was het Stuwmeer, waar we, vond ik, redelijk kort waren. Vreemd om te zien dat er allemaal houten “palen” in het water staan. (zie foto’s) Verder hoef ik er vrij weinig over te zeggen.
De volgende dag bezochten we de 2 watervallen. De Irenevallen en de Leovallen. Dat was een heel geklauter en geklim, berg op berg af. Uiteindelijk konden we ons gelukkig opfrissen bij de watervallen. Een leuke en intensieve trip! Deze had ik ook weer niet willen missen. Ohja, niet te vergeten. Onderweg kwamen we een giftige slang tegen. Die giftige slang vloog even later tegen een boom met een harde klap. Bedankt reisleider! Ik denk dat hij daar niet zo blij mee was, maar ach wij waren gered haha. (eenmaal een beet van deze giftige slang en je zult in levensgevaar komen) dus, maar goed dat men het had opgemerkt ;).
Galibi: Zoals ik al zei, totaal het tegenovergestelde. Kletsnat maar dan ook kletsnat kwamen we aan bij Galibi. Nee nee, het regende niet. Het was de wilde zee die vond dat wij een wasbeurt nodig hadden. Ik kon hier wel de lol van inzien. Wanneer ik om keek naar de rest van de groep, zag ik alleen maar zure gezichten.. volgens mij vonden hun het niet zo grappig! Haha.
Galibi is een eiland waar de indianen wonen. Wij hebben een kijkje mogen nemen hoe de indianen leven, ook nu weer verbaast het me wat de natuur je biedt. Men gebruikt daar allerlei planten, vruchten en bladeren om te koken en/of voor een medicijn. Mooi om te zien hoe men hier leeft van de natuur.
s ‘Avonds stond schildpadden spotten op de planning. Alweer het woord: wauw. Die beesten zijn echt groot. Ik had nooit gedacht dat ik zo gefascineerd zou zijn door schildpadden. Ik zag hoe de schildpadden hun eieren legde, ik zag hoe een schildpad de weg kwijt was en op een verkeerde plek (aan het water) zijn eieren wilde leggen, ik zag een dode schildpad. Een aanrader om deze beesten van dichtbij te zien!
De volgende avond gaven de bewoners van Galibi een culturele avond, waarin de dames voor ons gingen dansen en de heren muziek maakten met eigen gemaakte trommels. Leuk leuk om te zien, tot we naar voren werden getrokken. Jaja, nu was het onze beurt. Oke, I don’t care. Even later stond ik daar de indianendans te doen! Haha hilarisch! Gelukkig hebben jullie dit niet gezien;)..

Je zult denken, heeft ze nu alleen maar trips gedaan? Nee nee natuurlijk niet. Inmiddels mijn stage ook afgerond. Maar dit zal ik vertellen in een apart verslag…. Na het paasweekend. Ik ga nu de voorbereiden treffen voor mijn laatste trip: Raleighvallen en Voltzberg. De komende 4 dagen zit ik in het binnenland. Ik zal mijn best doen om na het weekend een verslag te schrijven van mijn ervaringen de laatste weken op stage!
Voor nu.. Zalig Pasen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Veronique

Vanaf 5 februari ga ik drie maanden stage lopen in Paramaribo. Ik zal daar les gaan geven op een basisschool. Via deze blog laat ik weten wat ik voor avonturen ik allemaal meemaak! Veel leesplezier!

Actief sinds 03 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1150
Totaal aantal bezoekers 2936

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 24 April 2015

Stage Suriname

Landen bezocht: